Kort sagt

Den store mobilbløffen

16.03.2016
Mer enn 97 prosent av privatmarkedet for mobilabonnement kontrolleres av to maktgiganter

Det norske mobilmarkedet fremstår som åpent og konkurranseutsatt, men sannheten er en helt annen: Mer enn 97 prosent av privatmarkedet kontrolleres av to maktgiganter, som vet å utnytte duopol-situasjonen. Tilbake sitter norske mobilkunder som de store taperne.


Telenor og TeliaSonera eier nesten hele det norske mobilmarkedet. Mobilkundene lures til å tro at de tegner abonnement hos en liten og lettbeint utfordrer, men bidrar i realiteten til å fylle de to telegigantenes allerede fete lommebøker.

 

Aktører som OneCall, Chess, Talkmore og Djuice fremstår som prispressende utfordrere, men sannheten er at de bare er enkle marionetter, styrt og eid av de to maktgigantene. Forestillingen er verdt mange milliarder kroner årlig.

 

Norske mobilkunder er taperne

Feilinformasjon og en falsk konkurransesituasjon synes å være en bevisst strategi for å presse mobilprisene opp. Dette uten at den gjengse forbruker er klar over situasjonen. Vi vil gå så langt som å si at hele den norske mobilbransjen i dag er basert på en stor bløff, noe som gjør at norske mobilkunder blir sittende igjen som taperne.

 

Forbrukerne utsettes for mektige markedskrefter, som bombarderer oss med informasjon og som skaper et bilde av en heftig kamp om kundene. Bak kulissene sitter de to telegigantene og pusser gullmyntene sine.

 

Duopolkameratene utnytter situasjonen

Telenor kontrollerer 52 prosent av det norske mobilmarkedet, mens svenske TeliaSonera står for 45 prosent. Tall fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet viser at den samlede omsetningen for mobiltjenester i første halvår av 2015 var på 8,2 milliarder kroner. Det er altså lett å avsløre hvem som ler hele veien til banken.

 

Nå er det er på tide å få sannheten frem i lyset: Duopol-kameratene Telenor og TeliaSonera har ikke forvaltet ansvaret sitt på en god måte, men har tvert imot utnyttet situasjonen til å styrke sin egen posisjon og å forverre konkurransevilkårene for de få utfordrerne som finnes.

 

Mobilkundene fortjener priskrig

Norske mobilkunder fortjener bedre. Det er på tide å gjenoppta priskrigen i mobilmarkedet, og fortelle kundene svart på hvitt hva det er de betaler for – og til hvem. Først når bløffen avsløres vil kunden kunne ta informerte valg.

 

Vi tror det vil skape furore i et satt og lite dynamisk marked. Vi i Hello skal i alle fall gjøre vårt beste for å rokke litt om på maktbalansen i tiden som kommer.

 

Thomas Sandaker

Hello-sjef  


Del med venner
Linkedin